SPP-Abschlusstagung "Digitale Bilder und der Authoritarian Turn. Visualization, Manipulation, Control"
Philipps-Universität Marburg, 12.11.–14.11.202

SPP-Final Conference: “Digitale Bilder und der Authoritarian Turn. Visualization, Manipulation, Control” 

The global political order is undergoing rapid and profound transformations. Long-standing assumptions of liberal democratic consensus are eroding, replaced in many parts of the world—including the West—by new forms of authoritarianism. These shifts are not only political or institutional; they are also deeply visual.

Digital images play a crucial role in this authoritarian turn. Oncen considered manipulable yet tethered to reality, images today are increasingly synthetic, algorithmically generated, and distributed through opaque, corporate-controlled infrastructures. Their ability to mobilize emotions, manipulate publics, and consolidate power has grown exponentially with the rise of social media platforms.

This conference explores how digital images are implicated in the emergence and consolidation of authoritarian regimes, how they function within the platform economies of the present, and whether they might still harbor emancipatory potential.

Registration for online participation: 

If you would like to participate online, please use the form on the German page.
You will not receive a confirmation email after submitting the form.
We will send the Zoom access link to the email address you provided on 4 November.
If you have not received an email by 5 November (and cannot find an email from us in your spam folder), please contact us directly at: dasdigitalebild@fotomarburg.de.
The main conference language will be German.

For security reasons, please do not share the Zoom link with unauthorised third persons.
We thank you in advance for your interest and look forward to your participation!

Conference Program:

ab 12:30 Uhr:
Ankunft und Registrierung

13:00-13:30 Uhr:
Begrüßung und Einführung durch die Sprecher

13:30-14:30 Uhr: I. Angewandte Technik: Anwendung, Ästhetik und Erkenntnisprozess

Projekte:

  • Bildsynthese als Methode des kunsthistorischen Erkenntnisgewinns
  • Reflexionsbasierte künstliche Intelligenz in der Kunstgeschichte – erklärbare hybride Modelle für die Bildersuche und -analyse
  • 4D Imaging: Von der Bildtheorie zur Bildpraxis
  • Designing Habits. Das digitale Bild als Anwendung
  • Schemata. 3D-Klassifizierungsverfahren und archäologische Bestimmungskriterien am Beispiel antiker Terrakottastatuetten
14:30-15:30 Uhr: II. Transformationen: geschichtliche Kontexte und Entwicklungsprozesse

Projekte:

  • Architecture Transformed – Architekturprozesse im digitalen Bildraum
  • Das prozessierte Bild. Bildverarbeitung im Zeitalter von Photoshop
  • Vormoderne Bausteine einer Theorie des digitalen Bildes
  • CD-Rom Kunst: Bilder des digitalen Imaginären

15:30-16:00 Uhr: Kaffeepause

16:00-17:00 Uhr: III. Digitalisierungsaufgaben und Digitalität: Zwischen Ethik und Ästhetik

Projekte:

  • Der interaktive Blick – Zu Status und Ethik von Überwachungsbildern in digitalen Spielen
  • Glokalisierung des digitalen Bildes: Ethik, Bildhandeln und innovative Methoden
  • Granularitäten von Zerstreuung und Materialität: Visualisierung eines Fotoarchivs über Diasora
17:00-18:00 Uhr: IV. Das digitale Bild: Soziale Medien und kuratorische Praxis

Projekte:

  • Curating the Feed: Interdisziplinäre Perspektiven auf digitale Bilderfeeds und ihre Curatorial Assemblages
  • Bewegbare Bilder festhalten. Screenshots als theoretisierende Medienpraxis

18:00-19:00 Uhr: Keynote:

Image of the Artificial People? Towards a Social History of Art after AI & Platform Capitalism

Boris Čučković Berger, Ludwig-Maximilians-Universität München

09:00-10:00 Uhr: Gespräch I

Julian Stallabrass, retired professor at the Courtauld Institute in London

Sara Benninga, Tel Aviv University


10:00-11:00 Uhr: Gespräch II

Elisa Linseisen, Hochschule für bildende Künste Hamburg

Chris Tedjasukmana, Johannes Gutenberg-Universität Mainz


11:00-11:30 Uhr: Kaffeepause

11:30-12:30 Uhr: Gespräch III

Ralph Ewerth, Philipps-Universität Marburg
Nicolas Ruth, Universität Leipzig

12:30-14:30 Uhr: Mittagspause (Selbstversorgung)

14:30-16:30 Uhr: Round Table
Roland Meyer, Universität Zürich
Hagener, Philipps-Universität Marburg
Susanne Holschbach, selbstständig
Lea Watzinger, Universität Passau
Petra Löffler, Universität Oldenburg
Herbert Molderings, Ruhr-Universität Bochum

16:30-18:00 Uhr Apéro 

18:00-19:00 Uhr: Keynote Commanding Vision: Theses and Counter-theses on Visual Power and the Authoritarian Turn

Paul Frosh, The Hebrew University of Jerusalem

09:00-10.30 Uhr: Workshop

10:30-11:00 Uhr: Kaffeepause

11:00-12:30 Uhr: Standortbestimmung

  • Ergebnispräsentation des Workshops mit Diskussion
  • Rückblickende Kommentare der beiden Sprecher des Schwerpunktprogramms (Hubert Locher und Hubertus Kohle
  • Anschließende Abschlussdiskussion